Sziasztok!
A mai bejegyzésben ismét az összehasonlító verselemzéssel foglalkozunk, ezúttal Arany János: Letészem a lantot című versét és Vörösmarty Mihály: Fogytán van a napod című költeményét választottam.
Aki hasznosnak találja a bejegyzéseket, bátran adjon hangot ennek, hogy lássam, van-e még értelme posztolgatni ebben a témában.
Lyanna
A
romantika két kiemelkedő szerzőjének verse sok mindenben hasonlít és néhány
dologban különbözik egymástól. A magyar irodalomban Janus Pannonius volt az
első, aki személyes problémáiról írt verseiben, így azóta gyakori téma a
személy válsága, gondjai a versekben. A romantikában a hazafias téma, a
nemzeti, dicső múlt mellett gyakran felbukkant a költeményekben a költők
személyes válsága is.
Arany
Jánosnál gyakori téma volt az, hogy úgy érzi, nem megy megfelelően a versírás,
arról írt költeményeket, hogy nem tud írni. Vörösmarty Mihály verseit a
közéleti téma, a hazafiasság jellemzi, kevesebb hasonló hangvételű verset
alkotott. Ám ez a két költemény sokban hasonlít egymásra.
A
két költeményben hasonlóságként idézhető a lemondó, reménytelen hangnem.
Mindkét vers lírai énje elismerésre vágyott volna, de ezt nem kapták meg, így
értelmetlenné vált a további lelkesedés. A Letészem a lantot lírai énje így
gondolkodik erről: „Hittük: ha illet a babér, // Lesz aki osszon... Mind
hiába!”. A Vörösmartynál is megjelenik az elveszített remény: „Hányszor
álmodoztál, // Büszke reményekkel // Kényedre játszottál!...”.
Vörösmarty
és Arany esetében is felfedezhetők életrajzi elemek, s mind a végtelen
elkeseredéssel kapcsolatban: Vörösmarty az 1840-es évekig a legnagyobb
romantikus költő és nyelvújító volt, Petőfi köztudatba kerülésével azonban
csökkent az iránta táplált végtelen elismerés. Arany a barátját és költőtársát
veszítette el, a versben megjelenik az emiatti szomorúság, az ihlet is
elveszett a nagy költőbarát, Petőfi mellett.
Mindkét
versben jellemző, hogy a költészettel kapcsolatban kérdéseket tesz fel a két
lírai én, amelyet azonban költőinek érzünk, a választ csak sejthetjük. A
kérdések arra világítanak rá, hogy mindkét lírai én kilátástalannak érzi a
költői létet, amivel nem érhetnek el már semmit. Mindkét költeményben
véglegesnek tűnnek ezek a gondolatok, remény nem érződik. Aranynál a vers
halálra ítéltetett: „...árva énekem, mi vagy te? // Elhunyt daloknak lelke
tán.”. Vörösmarty a költő kilátástalan helyzetét fejtegeti: „Szegény magyar
költő, // Mire virradsz te még?”. Egyik lírai én sem látja értelmét a
versírásnak többé.
A
különbségekre térve: a Letészem a lantot elbeszélője E/1-es, a Fogytán a napodé
E/2. Az előbbi verset emiatt személyesebbnek érezhetjük valamivel, de
Vörösmarty költeményénél is érezzük, hogy a lírai én saját fájdalmáról is beszél,
ám általánosságban a költőkről is szólhat. Arany személyességéhez kapcsolódik,
hogy jóval részletezőbben fejti ki, miért nem képes többé a versírásra.
Vörösmarty
versében fizikai öregség, megfáradtság jelenik meg, Aranynál inkább a lélek és
a szellem öregedett és tört meg. A Fogytán van a napod lírai énje úgy érzi, az
öregséggel együtt szállt el az ihlet, a költői lelkesedés. Aranynál ellenben a
lélek veszett el a lírai énből: „Ki örvend fonnyadó virágnak, // Miután a
törzsök kihal.”
A
Letészem a lantot című versben a dicső múltat és a sivár, értéktelen jelent
veti össze a lírai én, a jövő azonban nem szerepel lehetséges opcióként. A
Fogytán van a napod lírai énje csak a sivár, pusztuló jelenről beszél. A
jövővel kapcsolatban erőtlen, költői jellegű kérdéseket tesz fel csupán, nem
érezhető belőle valódi bizakodás.
Mindkét
vers meglehetősen negatív hangvételben szól, mindkét lírai én elkeseredett,
reményvesztett. Teljes mértékben átérezhető a költemények által a korban
tapasztalt kétségbeesés, a költők tehetetlensége, amit amiatt éreztek, mert
őket is korlátozta az akkori hatalom, s úgy érezhették, nem segíthetnek az
embereken.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése