Sziasztok!
Ahogy
már említettem, az érettségi során vagy művet elemzünk, vagy összehasonlító
elemzést készítünk. Ezúttal az összehasonlító elemzéssel fogunk foglalkozni.
Sokan félnek tőle, pedig nem kell, lényegében ugyanazt kell csinálni, mintha
egyetlen verset elemeznénk, csak annyival toldjuk meg a történetet, hogy a két
művet egymáshoz viszonyítva is megvizsgáljuk. Terjedelmileg itt is 400 szót
kell elérni minimum. A Himnusz és a Szózat című költeményeket választottam, mert erről a két műről bőségesen lehet írni.
Kölcsey
Ferenc és Vörösmarty Mihály a romantika két kiemelkedő költője. Míg Kölcsey a
reformkorhoz kötődik, s inkább a korai romantika képviselője, addig Vörösmarty
a magyar romantika egyik vezéralakja, csak a zajos sikert arató Petőfi tudta
felülmúlni. A magyar romantikát 1825-től szokás datálni, ekkor keletkezett
Vörösmarty Mihály Zalán futása című eposza, amelynek célja a nemzeti öntudat
erősítése volt, a nemzeti nyelv és érzelem megszilárdítása (hiszen korábban
kevés hasonló mű született irodalmunkban). A romantika eszméit a reformkorban
fektették le, ám a reformkor békés, törvény általi változtatási szándékai nem
jártak sikerrel, így vált szükségessé az egyre erőteljesebb hang, s végül a
forradalom és a szabadságharc. A romantika egyik legfontosabb törekvése a
nemzeti nyelv kiteljesítése, hivatalos nyelvvé tétele (odáig a német volt
használatos). A szókincs gazdagításáért, a nyelv kiműveléséért jött létre a
nyelvújító mozgalom Kazinczy Ferenc vezérletével, amelynek Kölcsey és
Vörösmarty is fontos alakjai voltak, és bár Kölcsey idővel elhagyta a mozgalmat,
Vörösmarty haláláig élharcosa maradt.
A
Himnusz és a Szózat megmutatja a reformkorból a romantikába történő átmenetet,
a két szerző különbségeit és hasonlóságait. Az 1823-ban keletkezett Himnusz
előfutára a romantikus törekvések költeményben való megjelenítésének, az
1836-os Szózat pedig a romantika korának egyik legjellemzőbb verse.
A
két vers egyik legfőbb hasonlósága, hogy mindkét költemény a romantika legfőbb
toposzát mutatja be: a hazát, illetve a dicsőséges múltat, szembeállítva azt a
sivár jelennel, amelyben sürgős változásokra lenne szükség. A romantika korában
megnőtt a dicső magyar történelem jelentősége, így ez a mozzanat mindkét
költeményben nagy szerepet kap. A Himnuszban megjelenik a honfoglalás és az
Árpád-kor hős uralkodó, Mátyás király és a törökök elleni küzdelem. De a lírai
én a természeti értékeket is kiemeli („ért kalász”, „Tokaj szőlővesszei”).
Hasonló értékeket emel ki a Szózat is: „Árpád hadai” és „Hunyad karjai”
küzdöttek a hazáért és az elnyomás ellen. A Szózat emellett kiemeli Magyarország
ezeréves történelmét is, az évszázadok alatt történt dicsőségeket és
szenvedést.
A
két költemény tehát a hazafiasság egy-egy mozzanatát, változatát mutatja be,
ezzel alkalmazkodva a romantika korának elvárásaihoz, hiszen ekkoriban a
hazafiasságot versbe foglalni jóformán kötelező volt.
Mindkét
versben megjelenik a romantikában kedvelt kép, a nemzethalál víziója. A Himnusz
ellentét segíségével mutatja be a nemzet pusztulását („Vár állott, most kőhalom
// Kedv s öröm röpkedtek, // Halálhörgés, siralom // Zajlik már helyettek”). A
Szózatban ez a kép hatalmas temetési jelenetté növi ki magát: az elpusztuló
magyar nemzetet elismeréssel és gyásszal veszik körül az embertömegek. A halál
a Himnuszban még csak tragikus, addig a Szózatban dicsőséges.
Mindkét
költeményre jellemző továbbá a keretes szerkezet, amelyben a nyitó versszak(ok)
és az utolsó strófa, strófák némi különbséggel szerepelnek. A Himnuszban az
első versszakban a lírai én Istentől áldást kér, bőséget és jókedvet a magyar
nemzet számára, az utolsóban azonban már szánalmat, irgalmat a rengeteg kín
között. A Szózatban a lírai én a magyarokhoz szól, és törhetetlen hűséget kér a
haza iránt: „Hazádnak rendületlenül //
Légy híve, oh magyar.” A záró versszakokban felcserélődik a szórend: „Légy híve
rendületlenül // Hazádnak, oh magyar”, tehát a kérés paranccsá válik, a hazáról
a hűség töretlenségére tevődik a hangsúly.
A
különbségekre áttérve megállapítható az egyik legfőbb eltérés a két
költeményben: a Himnusz Istenhez szól, míg a Szózat a magyar népet szólítja
meg. Ez fontos a két mű gondolatiságának szempontjából is: a Himnuszban az
embereken kívül, rajtuk felül álló erőtől függ a haza sorsa, vagyis Isten
kezében van a döntés, ez utal a reformkor erőszakmentes törekvéseire. A
Szózatban azonban már a magyar nép a megszólított, az emberek irányíthatják a
sorsukat, és ugyan ebben a költeményben is megjelenik egy rajtuk kívül álló erő
(„sors keze”), a nép már van olyan erős és önálló akarattal bíró, hogy ellen
küzdeni tudjon.
Ehhez
kapcsolható, hogy a Himnuszban a múlt és a jelen idősíkján túl nem jelenik meg
semmiféle jövőkép. A dicső múlton és a sivár, pusztuló jelenen kívül nincs más,
kilátástalan a jövő. A dicső múltat csupán két versszakon keresztül mutatja be,
a sivár jelent azonban négy strófán keresztül. Ez is az általános pesszimista
hangvételt támasztja alá.
A
Szózatban ellenben ezen túl megjelenik a lehetséges jövő: a már említett
nemzethalál, amely azonban küzdelem közepette éri a hazát, és a környező népek
elismeréssel adóznak a magyaroknak. A Szózat tehát küzdelemre szólít fel
mindenáron, vállalva a lehetséges bukást is, ugyanakkor a lehetséges pozitív
végkimenetelt is lehetségesnek tartja a
lírai én: „Még jőni kell, még jöni fog // Egy jobb kor...”. A sok veszteséget
is úgy mutatja be mint bizonyítékot arra, hogy a magyar nemzet bármilyen
katasztrófát túl tud élni.
A
Szózat hangvételét tekintve is jóval optimistább, szenvedélyesebb, lázadozóbb:
a lírai én kifejti, hogy az eddigi évszázados áldozatok nem lehettek
hiábavalók, kell, hogy legyen valami jobb is ezután. Kiáltványhoz hasonlatosan
szólítja meg a magyar népet, buzdítja őket a hűségre és a küzdelemre. A Himnusz
ehhez képest beletörődő, keserűbb hangvételű, a megfáradtság jellemzi.
A
két vers eltérő hangulatához illeszkedik az eltérő rímelés is. A Himnusz
kiegyensúlyozottabb keresztrímeket tartalmaz, ezzel is alátámasztva a
beletörődött fásultságot. A Szózat félrímei ellenben a zaklatottságot,
szenvedélyességet erősítik meg.
Végezetül
elmondható, hogy a két vers műfaja sem egyezik. Kölcsey műve a műfaját tekintve
is himnusz, vagyis Istent vagy valamely eszmét dicsőítő, imaszerű, ünnepélyes
költemény. Vörösmarty költeménye ezzel ellentétben óda: emelkedett érzelmet
fejez ki, egy eszményhez vagy eszményített, hősies személyhez szól. Látható
tehát, hogy míg a Himnusz a műfaj sajátosságait megjelenítve főként Istenhez
fohászkodik, addig a Szózat rajongó szenvedéllyel szól a magyarokhoz, a versben
megszólaltatott eszme pedig a haza és annak felemelése.
Számomra
mindkét vers különös jelentőséggel bír, mert úgy gondolom, a magyar irodalom
legszebbjei között vannak, méltán énekeljük el minden fontosabb ünnepségen. A
szívemhez a Himnusz áll közelebb, mert úgy gondolom, a magyarok pesszimista
szellemiségét tökéletesen kifejezi, és véleményem szerint az Erkel Ferenc által
megzenésített változata a világon hallható nemzeti himnuszok közül a legszebb.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése