Sziasztok!
Folytatva az érettségire készülős bejegyzéseket ezúttal fontos fogalmakkal érkeztem. Alföldy Jenő: Irodalmi fogalomtár című műve volt a segítségemre, illetve saját ismereteim.
Amennyiben hasznosnak találjátok ezeket a bejegyzéseket, úgy nagyon szívesen fogadnék észrevételeket, kérdéseket, bármilyen visszajelzést!
Allegória:
elvont fogalom megjelenítése, egész gondolatsor kifejezése ugyanabban a
képrendszerben, kiterjesztett, hosszasan kifejtett metafora. Pl. a nép
felkelését háborgó, vad tengerként ábrázolja a költő (Petőfi Sándor:
Föltámadott a tenger)
Alliteráció:
a szavak szó elejei összecsengése, általában az első hangok egyezése.
Ars
poetica: költői hitvallás, a költészet normáinak összefoglalása.
Ballada:
olyan műfaj, amely a líra, az epika és a dráma műnemének sajátosságait is
magában foglalja, tragédia dalban elbeszélve. Történetet mond el, cselekménye,
szereplői vannak (epikai tulajdonságok), formája verses, dalszerű (líra),
sorstragédiák történnek benne (dráma). Magyarországon Arany János honosította
meg.
Dal:
irodalmi műfaj, megzenésíthető, énekelhető. Egyszerű érzelmet fejez ki
közvetlen, jól érthető formában (pl. szerelem, bor, bánat). Általában rövid
terjedelmű. A magyar irodalomban Balassi, Petőfi, Csokonai, Weöres Sándor dalai
a legismertebbek.
Dráma:
a három műnem egyike. Jelentése: cselekedni. A szereplők tetteit, jellemét
párbeszédes formában jeleníti meg. A drámai cselekmény a jelenben játszódik.
Jellemző a sűrítés. A dráma hőse problémával áll szemben, amit konfliktusok
során kell megoldania, a mű vége pedig elhozza a néző/olvasó számára a
megvilágosodást a hős problémájával, ezen keresztül egy általános érvényű
problémával kapcsolatban. Műfajai: tragédia, komédia, tragikomédia, abszurd
dráma. Általában színházi előadás keretében nyeri el a végső formáját, vannak
azonban ún. könyvdrámák, amiknek a színrevitelét különböző technikai problémák
teszik jóformán lehetetlenné (pl. Madách Imre: Az ember tragédiája).
Elbeszélés:
Epikai műfaj, a novella szinonimájaként is érthető. A novellánál hosszabb
terjedelmű mű.
Elbeszélő
költemény: A líra és az epika műnemének sajátosságait is magában foglalja, a
romantika korának egyik fontos műfaja. Verses formájú, de cselekménye,
szereplői, párbeszédei vannak. Főbb alkotások: Arany János: Toldi, Petőfi
Sándor: János vitéz, Vörösmarty Mihály: Szép Ilonka.
Elégia:
Az ókori görög irodalomban így neveztek minden költeményt, amely disztichonban
íródott és hosszabb terjedelmű volt az epigrammánál. Később a szentimentalizmus
idején indult változásnak, a ma használatos értelmét a romantikában nyeri el.
Fő témái a magányosság, a bánat, hangvétele csüggedt, melankolikus.
Epigramma:
Az ókori görög irodalomban verses sírfelirat. Tömör, csattanós formában fejez
ki egy fontos gondolatot. A görögöknél komoly hangvételű, a római irodalomban
már csípős, szatirikus.
Epika:
Elbeszélőművészet. A három műnem egyike. Az ábrázolt eseményeket elmúltként
mutatja be akkor is, ha az elbeszélés ideje jelen idejű. Tárgyilagosabb a
líránál, szubjektívebb a drámánál. A hősöket (főleg a regény) fejlődésük
közepette árbázolja, jellemüket árnyalja. Története van, egy-egy kiragadott
időintervallumot mond el. Párbeszédek vannak benne.
Episztola:
Költői levél, amelyet szerzője valóságos, megnevezett személyhez ír.
Eposz:
Epikai műfaj, hősköltemény, ami az egész népre, esetleg a teljes emberiségre
kiható eseménysort mond el. Nagy terjedelmű, mesés elemekkel rendelkezik,
csodás elemekkel szőtték át. A hőse rendkívüli ember, akinek számtalan akadályt
kell legyőznie. Pl.: Odüsszeia, Íliász, Roland-ének, Nibelung-ének, Zrínyi
Miklós: Szigeti veszedelem, Vörösmarty Mihály: Zalán futása.
Expozíció:
Egy mű bevezető része, előkészítése. Az eposz és a dráma első szerkezeti
egysége.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése