Sziasztok!
Ezúttal
egy új sorozat első darabjával érkeztem. Könyvekről fogok írni, olyanokról,
amik kiborítottak, megríkattak vagy épp imádtam őket.
Hogy
melyik kategóriába tartozik mai irományom tárgya, Jamie McGuire: Gyönyörű
sorscsapás című műve? Tartsatok velem, és derítsétek ki!
Abby
Abernathy éppen olyan jókislány, mint a neve alapján képzelnénk: kasmírpulóver,
visszafogott frizura, megbízható elsőéves imázs. Abby menekül valaki elől, a
vak is láthatja, amikor pedig összetalálkozik a tetoválásokkal borított,
verekedésből élő Travisszel, éppen ezt a múltat látja megelevenedni és kinyúlni
maga után.
Előre
szólok: aki a könyv(sorozat) elkötelezett rajongója, az ne olvasson tovább,
vagy ha megteszi, minden kulturált vitára nyitott vagyok.
Ez
a könyv már régen szemezett velem, el akart csábítani, ahogy Travis Abbyt.
Ellenálltam, és bárcsak örökre megtartóztattam volna magamat tőle! De sajnos a
kívánságok nem mindig válnak valóra. Ezen a nyáron eljött velem a könyvtárból,
hogy aztán olyan héjanászba keveredjünk, mint a két főszereplőnk… Merthogy én
kihajítottam volna ezt a drágaságot a hangzatos, mégis gyomorforgatóan nyálas
címével együtt, ha nem könyvtári, az biztos. Köztünk soha többé nem lehet
semmi, Gyönyörű sorscsapás!
A
cím második szava legalább stimmel. Ez a történet maga a pokol. Legalább
annyira kiborított, mint az a bizonyos ötven árnyalat. Úgy tűnik, ez a sorsom:
gyűlölni azokat a történeteket, amiket általában az emberek szeretnek.
Az
alapötlettel még nem is lett volna különösebb gondom: Abby, a jókislány, aki a
múltját takargatja, Travis, a dúvad kúrógép, aki még sosem volt szerelmes.
Bekajáltam volna, hogy nyilvánvalóan egymásba szeretnek, hiszen mindenki tudja,
hogy ez lesz a vége, ezért veszel le egy ilyen könyvet a polcról. Teljesen
rendben van. Mindez egyetemi környezetben, bulikkal, italozással fűszerezve.
Nem lenne baj ezzel sem.
Na,
de ilyen két idiótát még nem nagyon hordott hátán a könyvesföld! A fejemet
vertem az asztalba néhol. Abby olyan logikátlan, hisztis, önző tyúk, hogy
sírtam. Az apja tönkretette az életét, előle menekül el, de amikor az öreg
pénznyelő felbukkan lejmolni, simán segít, úgy is, hogy tudja, ezzel jó
eséllyel Travisnek árt. Éppen az apja elől menekülve kerül abba a szituációba,
hogy Travisben csalódnia kell. Mégis meg akar bocsátani, de mikor Travis közli:
neki mindegy, hogyan, csak maradjanak egymás életében, akár barátokként is,
akkor Abby behisztizik, és beleegyezik, pedig éppen akkor akar igent mondani az
újrakezdésre. Direkt hergeli Travist, noha tudja, hogy a csávó betegesen
féltékeny és önbizalomhiányos. De ő azért abban a gyémánt karkötőben parádézik,
amit az egyhetes randipartnerétől kapott. Sorolhatnám.
De
nehogy azt gondolja bárki, hogy Travis jobb! Ő sem piskóta: manipulatív, önző,
kontrollmániás, erőszakos. Ha csak valaki rá merészel nézni Abbyre, már súlyos
verésekkel fenyegetőzik, és nem csak a szája jár. Három után már nem számoltam,
hány pasit ver szét elég komolyan, nem csak behúz nekik. Rettentően önző és
igazságtalan: a kedvenc jelenetem az volt, amikor felhúzza magát Abbyn, és
bosszúból édes hármasba keveredik a kanapén, miközben Abby a saját ágyában
hallgatja végig az egészet. Ijesztők a dühkitörései, ha Abby nem szól neki,
hová megy, szétver bárkit és bármit, jelenetet rendez, Abbyt akarata ellenére
magával viszi egy buliból egy autóban, a lány hiába őrjöng, nem engedi el. Aki
hazafuvarozza őket, Travis halálos fenyegetésétől tartva nem mer ellenkezni. A
manipuláció mestere: állítja, hogy szüksége van Abbyre, ő az egyetlen jó dolog
az életében, ez még rendben volna. De minden tettét ezzel magyarázza, amikor
elrángatja a lányt a programja kellős közepén, amikor Parker, Abby egyhetes
pasija meglátja őket együtt, nem mondja el a fiúnak az igazat. Meggondolatlan,
viharos: rövid időn belül magára tetováltatja Abby becenevét, kutyát vásárol
neki, mindezt a megkérdezése nélkül.
Mindketten
végtelenül önzők és egocentrikusak: csak az elbaszott kapcsolatukkal törődnek,
nem foglalkozva a környezetükkel és a többi emberrel. Ha jóban vannak, egymást
falják akárhol, ha rosszban, Travis szétveri a kollégiumot, ahol Abby lakik,
vagy a saját lakását. Ömlengve élvezkednek a héjanászban, közben mindketten
panaszkodnak – főleg Abby –, hogy micsoda szar ez az egész. Nem, drágáim. Ti
vagytok szarok.
Pedig
eleinte azt gondoltam: Travist nagyon fogom kedvelni. Azon túl, hogy izmos és
tetovált és megvédi a nőt, akit szeret, rettentő intelligens és törődő, amiket
mond, azokat őszintén mondja, igazán romantikus tud lenni. Ezeket nem lehet
elvitatni tőle. Ugyanakkor ijesztően szélsőséges és függő: a történet elején a
kósza numerák bolondja, azután Abbyé. Nem menti fel az sem, hogy gyerekkorában
meghalt az édesanyja. Abbyt sem, hogy az apja tönkretette. Tulajdonképpen meg
is érdemlik egymást.
Ámokfutásszerű
kapcsolatuk, amelyben illegális verekedések, amelyekkel Travis a tandíjravalót
keresi, tűzvész, amelyben majdnem mindketten odavesznek, Las Vegas-i
pókerjátszma, minden van. Az abszolút kedvencem: Travis, jelezve, hogy szakít
Don Juan-i múltjával, kidobta az összes óvszert az éjjeliszekrényéből. Azonban
úgy alakul, hogy ágyba kerülnek Abbyvel. Abby erőlteti a szexet, sőt,
megkérdezi: még sosem voltál óvszer nélkül senkivel? Nem, bazdmeg, azért nem
haltam még bele az AIDS-be… És végül szeretkeznek mindenféle védekezés
nélkül. Abby később fogamzásgátlót kezd szedni, de ekkor ez még nincs a képben.
És
hogy miért akadok ki ezen? Azért, mert ez a kötet a Dream válogatás része, kifejezetten
fiatal olvasók számára ajánlott. A legkevésbé sem vagyok vaskalapos, más sem
állhatna távol tőlem, de ez komolyan jó üzenet? Jó üzenet az, hogy szexelj
nyugodtan koton nélkül egy olyan fiúval, aki már az egyetem összes csajával
lefeküdt, csak mert épp hajt a véred, és nem bírsz ki öt percet, amíg egyikőtök
lerohan a drogériába? Jó üzenet az, hogy tök rendben van, ha az exed
erőszakosan kiüt mindenkit, aki csak a közeledbe megy? Jó üzenet az, hogy okés,
ha a pasid őrjöng és betegesen féltékeny, ha csak beszélgetsz egy másik
hímneművel? Jó üzenet az, ha tárgynak érzed magad egy férfi mellett?
Szerintem
nem. Ennek a fajta erőszakosságnak a romantizálása káros a fiatalokra nézve.
Még károsabb az, ahogyan a történet véget ér: Abby és Travis összeházasodnak
Las Vegasban, Abby magára tetoválja a saját új nevét, a Mrs. Maddoxot (wtf???).
Még nincs egy éve, hogy ismerik egymást, Abby tizenkilenc éves… Házasságpárti
vagyok, na de azért maradjunk már észszerű keretek közt, akkor is, ha egy
romantikus regényről beszélünk!
Ez
a regény ugyanolyan káros üzenetet hordoz, mint az okádék ötven árnyalata.
Annyi a különbség, hogy itt Abby is ugyanakkora szarházi, mint Travis. Ketten
teszik egymást tönkre, együttes erővel, élvezkedve.
És
mindez felháborítóan gagyi kivitelezésben. Több a párbeszéd, mint az egyéb
szöveg összevetve, kapkodó az egész, nincs egy értelmes leírás. Ja, de: a
szexjelenetek legalább kidolgozottak, élvezhetők. Ennek ellenére sokszor azt
sem tudtam, mi történik, most ezen Abby miért bukik ki, egyáltalán: micsodaaa? Hozzácsapva
még egy hisztériás legjobb barátnőd, Americát, egy papucspasit, Shepleyt,
Travis T-betűs testvéreit, akik hasonlóan erőszakosak, mint ő, bár még mindig
normálisabbak nála.
Még
a borító is baljós, főleg a történet ismeretében: dunsztosüvegben vergődő,
gyönyörű pillangó. Helló, Abby, te vagy az? Régen borított ki ennyire könyv. Rettentően
alávaló és hitvány volt az egész, és káros, mint egy teadélután az atomerőmű
közvetlen közelében.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése